Nový školní rok teprve začal a my už jsme s žáky Benešovské střední odborné školy absolvovali intenzivní terénní cvičení na téma zadržení vody v krajině a revitalizace vodních toků. Dopoledne jsme strávili prohlídkou dvou ukázek revitalizace, která proběhla na různých místech Benešovského potoka. Žáci měli možnost si prohlédnout revitalizované koryto potoka a několik vytvořených tůní, kde jsme si ukázali jak revitalizace přispívá ke zpomalení odtoku vody z krajiny, ale i čeho se při úspěšné obnově vyvarovat. Úspěch mělo i lovení vodních organismů pomocí cedníků. Mezi nálezy patřily larvy jepic, ale také dravá ploštice splešťule blátivá. Odpoledne jsme si pak terénní poznatky shrnuli v ucelené přednášce o významu vody v krajině. Uvedli jsme si i příklady vodních a mokřadních ekosystémů naší krajiny, jakým problémům v současné době čelí a jaké jsou možnosti jejich revitalizace. Za pomoci vzorků několika typů substrátu si žáci mohli prakticky vyzkoušet, jak moc jsou schopné zadržovat vodu, ověřit si tak své předpoklady a ukázat si, jak kvalita půdy ovlivňuje například i riziko vzniku povodní. Na modelu říční krajiny jsme si ukázali, jak funguje vodní tok v přirozeném korytě jako ochrana před vznikem rychlé povodňové vlny.
Na závěr tohoto cvičení žáci zkusili navrhnout vlastní projekt revitalizace vybraného vodního toku. K dispozici měli nově navržené pracovní listy, které do té doby nebyly do výuky zařazeny. I přes poměrně krátkou dobu na vypracování úkolu se s ním žáci vypořádali velmi dobře. Mezi návrhy na zlepšení patřilo navrácení vybraných vodních toků do jejich původního koryta tam, kde je to možné, navržení nového koryta s meandry a širokou nivou, navržení mělkých tůní, odklizení odpadků a podobně. Společně s žáky jsme pak jednotlivé projekty měli možnost prodiskutovat nejen z pohledu biologické rozmanitosti, ale také z pohledu veřejnosti, kterou je vždy nezbytné do projektů obnovy zapojit. Doufáme, že si tak žáci udělali nový pohled na vodu v krajině a překážky, kterým mokřadní ekosystémy každý den čelí. Máme velkou radost z celkově pozitivní zpětné vazby, ale ceníme si i návrhů na vylepšení v budoucnu.
Během terénní části cvičení jsme také nasbírali materiál pro VR prohlídku. Žáci měli za úkol pořizovat fotografie a videa. My jsme přijeli vybaveni dronem a speciální kamerou, která pořizuje 360° fotografie. Tento materiál pak žáci pod naším vedením zpracují do vlastní VR prohlídky, díky které budou moci předat své zkušenosti poutavou formou dále. Znovu si také připomenou vše, co se během terénního cvičení o revitalizacích dozvěděli.
Tímto cvičením jsme tedy zahájili další školní rok plný intenzivní spolupráce a předávání poznatků o ekologické obnově do středního odborného vzdělávání.
Děkujeme kolegům z Fakulty rybářství a ochrany vod JU za zapůjčení úchvatného modelu říční krajiny a naší skvělé asistentce Majdě za fotky.
#TeamUp2Restore